ביוגאיה בלוג

מיקרוביוטת המעיים

תוכן עניינים

שתפו ברשתות החברתיות!

מיקרוביוטת המעיים – בסיס חשוב לבריאות הילד

בקצרה:

    למיקרוביוטה של ​​המעיים בילדים, תפקיד מכריע בבריאותם. כאשר לחיידקים להם התינוק נחשף  בחודשים הראשונים לחייו, השפעה משמעותית על הרווחה לטווח ארוך.

    גורמים כמו אופן הלידה, תזונה וגנטיקה משפיעים על הרכב החיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים שמתיישבים במעי הגס ויקבעו את המיקרוביוטה של התינוק. טיפוח מיקרוביוטה מגוונת באמצעות סוג מזון, חשיפה לחיידקים ומיקרואורגניזמים מהבסיבה,  ותוספת פרוביוטיקה בין היתר, חשובה לבריאות הילדים.

    בתוך גופם הזעיר של ילדים יש עולם מלא במיקרואורגניזמים. העולם הזה ידוע בשם מיקרוביוטת המעיים, והוא ממלא תפקיד מכריע בבריאות הילדים. המיקרוביוטה של ​​המעי מתייחסת לטריליוני החיידקים שחיים במעי האנושי. טיפוח התפתחות המיקרוביוטה של ​​הילד במהלך 1,000 הימים הראשונים לחייו הוא קריטי לבריאותו ולרווחתו בטווח הארוך.

    כתב עת בספרייה הלאומית לרפואה משתף: “במהלך הילדות המוקדמת, המערכת החיסונית עדיין מתפתחת, והמיקרוביוטה של ​​המעיים ניתנת ל”עיצוב”. מיקרוביוטת מעיים חזקה ומגוונת במהלך הינקות היא קריטית להתפתחות מערכת החיסון ולבריאות הכללית”.

    מיקרוביוטה מאוזנת, כלומר איזון נכון בין מיקרואורגניזמים וחיידקים “טובים” ו”רעים” במהלך תקופה זו עשויים להפחית ולהגן את התינוק מפני התפתחות של אלרגיות, דלקות  ובעיות בריאותיות אחרות בהמשך. לכן, חשוב לטפח את בריאותם ארוכת הטווח של הילדים על ידי, בין היתר, מתן סביבה מטפחת, הנקה (אם אפשר), אכילת מגוון מזונות וצמצום השימוש באנטיביוטיקה.

    מה בא קודם – התרנגולת או הביצה?

    כפי שמסביר כתב עת אחר בספרייה הלאומית לרפואה, “מיקרוביוטה אימהית יוצרת את החיסון המיקרוביאלי הראשון, ומרגע הלידה, המגוון החיידקי גדל ומתכנס למיקרוביוטה דמוית מבוגר עד סוף 3-5 שנות החיים הראשונות.”

    מיקרוביוטה וחשיבות התזונה

    לתזונה תפקיד חשוב בקידום מגוון מיקרוביאלי אצל ילדים ומבוגרים. סיבים תזונתיים הנמצאים במזונות רבים כגון:פירות, ירקות ודגנים מלאים מספקים מגוון רחב של חומרים מזינים שמעודדים גידול והתרבות של חיידקי מעיים מועילים.

    מיקרוביוטה מגוונת של המעיים מקדמת את תפקוד מערכת החיסון וספיגת חומרים מזינים ומפחיתה את הסיכון למצבים בריאותיים מסוימים. ילדים יכולים לטפח מערכת אקולוגית משגשגת של חיידקים בתוך גופם על ידי אכילת תזונה מגוונת  ועשירה בסיבים תזונתיים.

    איזון מיקרוביאלי באמצעות פרוביוטיקה

    החשיבות של שמירה על מיקרוביוטה בריאה במעיים נמשכת בכל גיל. בנוסף לתזונה מגוונת, מתן חיידקים טובים באמצעות מוצרים המכילים פרוביוטיקה היא דרך מצוינת לקדם איזון מיקרוביאלי בריא בילדים.*

    פרוביוטיקה היא מיקרואורגניזמים חיים שכאשר הם נצרכים בכמויות מספקות, הם יכולים להעניק יתרונות בריאותיים.

    בעוד פרוביוטיקה מציעה יתרונות בריאותיים רבים הן לילדים והן למבוגרים, היעילות שלה משתנה בהתאם לזן. בחירת הזן הפרוביוטי הנכון תלויה במטרה הבריאותית הספציפית, שכן זנים שונים משפיעים בצורה שונה על הגוף. חיוני לוודה כי יתרונות בריאותיים אלו יהיו מבוססים ומוכחים על ידי במחקרים קלנייים