ביוגאיה בלוג

טיפים לשמירה על בריאות המעיים

תוכן עניינים

שתפו ברשתות החברתיות!

איך לשמור על בריאות המעיים מפני ההשפעות של החיים המודרניים

האם ידעת שגוף האדם מכיל כ-30 טריליון תאים וכ-38 טריליון חיידקים? אבל בלי פאניקה, רוב החיידקים שבגוף שלך הם למעשה חיידקים טובים.

כל המיקרואורגניזמים בגוף, כולל חיידקים, מרכיבים את המיקרוביוטה. כ-90-95% מהמיקרואורגניזמים הללו נמצאים במעיים שלך ושייכים לאלפי מינים שונים.

בין היתרונות הרבים, המיקרוביוטה עוזרת לעכל מזון, לספוג חומרים מזינים, לווסת ולתמוך במערכת החיסונית שלך.

הטוב והרע – מקור הבעיה

במילים פשוטות, חיידקים טובים חשובים ומועילים לבריאותנו ולרווחה הכללית. יחד עם זאת, במהלך השנים מאז המעבר של אוכלוסיות מאזורים כפריים לערים, גורמים רבים הובילו לשינויים במיקרוביום המעי ובמגוון החיידקים.

חיי עיר, סטרס, חיטוי יתר, מזון אולטרה מעובד וזיהום הם רק חלק מהגורמים שהשפיעו על בריאות המעיים ועל המגוון של אוכלוסיית החיידקים שלנו.

יש לנו מה לעשות ובקלות

כדי למנוע את השפעות החיים המודרניים, עדיף היה לחיות בבתים שיש בהם יותר חיידקים מהסביבה הטבעית. מאחר וזה לא המצב, עדיין יש מספר פעולות שניתן לעשות בלי לברוח מהערים לאזורים כפריים.

על פי מה שמכונה “תיאוריית  ההיגיינה”, ייתכן שסביבה נקיה במיוחד לא תאפשר את החשיפה הדרושה לחיידקים שעוזרים למערכת החיסון שלנו להתפתח.

תרגיעו קצת עם הניקיון המוגזם.

במהלך העשורים האחרונים מספר מחקרים מצביעים על כך שניקיון מופרז עלול לגרום לנו לפתח אלרגיות, אסטמה והפרעות אוטואימוניות (חיסון עצמי) אחרות. בעוד שטיפת ידיים במים וסבון חשובה, הפחתת השימוש המופרז בחומרים משמידי חיידקים ומוצרי חיטוי תועיל לחיידקים הטובים שלנו.

“גוף האדם הוא מערכת אקולוגית מיקרוביאלית שצריכה להיות עשירה ומגוונת כדי לשגשג. חשוב שלא נהרוג את החיידקים הטובים שלנו על ידי שימוש יתר בחומרי חיטוי כמו אלכוג’ל”, אומר ג’אנפרנקו גרומפונה, המדען הראשי בביוגאיה. “במילים אחרות, אל תהיה נקי מדי, קצת לכלוך טוב לך ולחיידקים שלך. מיקרוביוטה מגוונת היא מיקרוביוטה בריאה”.

קצת תשומת לב למעיים שלנו.

בריאות המעיים הפכה לתחום עניין מושך במיוחד, לא רק בקרב מדענים ועוסקים בתחום הבריאות אלא גם בקרב הציבור הרחב והצרכנים.

מחקרים שונים הצביעו על כך שאכילת מזונות פרה-ביוטיים ומזונות מותססים כמו יוגורט, קימצ’י, ירקות כבושים, ונטילת פרוביוטיקה עשויות להיות דרך לתמוך במיקרוביום המעי.

 ג’אנפרנקו גרומפונה אומר, “המגוון האקולוגי טוב לכדור הארץ, לאוקיינוסים ולגוף שלנו. עלינו להגן על החיידקים במעיים שלנו על ידי אכילת פחות מזונות אולטרה-מעובדים, שימוש באנטיביוטיקה רק כשצריך ולא לחטא יתר על המידה כדי להישאר בריאים”.

לסיכום, להלן  5 דברים שכל אחד/ת יכול/ה לעשות למען החיידקים שלו/ה :

  1. להגביל את השימוש במחטאי ידיים וחומרי ניקוי אנטי-חיידקים
  2. להגביל אכילת מזונות אולטרה-מעובדים (תבדקו את רשימת הרכיבים ואת האורך שלה)
  3. להגביל אכילת מזונות פרה-ביוטיים (מכילים סיבים תזונתיים) כמו ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים
  4. להוסיף לתזונה שלכם פרוביוטיקה ממזונות מותססים כמו יוגורט וירקות כבושים או תוסף תזונה פרוביוטיקה
  5. להגביל את השימוש באנטיביוטיקה רק במקרה הצורך.